zde se nacházíte:
Úvod > Novinky > Dálnice D4 - informační modelování v praxi

Novinky

Dálnice D4 - informační modelování v praxi

9.10.2025

Dálnice D4 je prvním velkým liniovým projektem v Česku, který se realizuje formou PPP. Jde o výstavbu nového dálničního úseku v délce přibližně 32 km, včetně modernizace stávající komunikace. Projekt zahrnuje mosty, odvodnění, dopravní značení, vegetační úpravy i dálniční informační systém.

 

Úloha HBH Projekt:

 

Naším úkolem bylo vytvořit kompletní informační model skutečného provedení stavby pro tři nové úseky:

- Lety – Čimelice,

- Čimelice – Mirotice,

- Mirotice – rozšíření.

 

Jednalo se o přibližně polovinu z celkového rozsahu nově budované dálnice. Cílem bylo převést obrovské množství dat z geodetického zaměření do přesného a přehledného informačního modelu všech stavebních objektů.

 

Ten slouží jako:

 

- kontrola souladu s projektovou dokumentací,

- klíčový nástroj pro správu a údržbu stavby po dobu 25 let.

 

Geodetické podklady

 

Geodetické podklady byly zpracovány podle speciálního geodetického manuálu projektu D4. Ten definoval jednotnou metodiku zaměřování, přesnost i formát dat, aby byla zajištěna konzistence napříč více geodetickými firmami.
Každý výstup procházel kontrolou a schvalováním hlavního geodeta stavby, který zajišťoval, že data jsou polohově správná a koordinovaná. Výsledkem byly tzv. drátové modely, které tvořily základ pro přípravu informačního modelu.

 

Vytváření informačního modelu

 

Pro tvorbu modelu jsme využívali software Autodesk Civil 3D. Jelikož standardní parametricý přístup naráží při modelování skutečného provedení na limity, vyvinuli jsme vlastní softwarové nadstavby:

 

- efektivní převod zaměřených dat do 3D modelů,

- přiřazování negrafických informací podle specifického datového standardu stavby.

 

Díky tomu jsme zvládli zpracovat obrovské množství stavebních objektů a doplnit je o všechny požadované informace.

 

Výzvy a přínosy

 

Projekt D4 pro nás znamenal:

- práci s velkým objemem geodetických dat,

- nutnost vývoje vlastních softwarových řešení,

- zajištění vysoké přesnosti a jednotnosti modelů.

 

Výsledkem je kompletní informační model skutečného provedení stavby, který bude sloužit nejen při kolaudaci, ale hlavně při správě a údržbě dálnice po celé období koncese.

 

Projekt D4 potvrdil, že propojení odborných znalostí, praktických zkušeností a inovací je klíčem k úspěšnému zvládnutí i těch největších výzev v oblasti modelování liniových staveb.